jueves, 24 de febrero de 2011

PROGRAMACIÓ COMPETENCIAL


UNITAT DE PROGRAMACIÓ: EL MEU AMIC EL METRÒNOM.

CICLE: Inicial
CURS: 2n
TEMPORITZACIÓ: 5 Sessions ( SETEMBRE )
ESPAIS: - Aula 2n
                - Aula Música.
RECURSOS MATERIALS:
-          Llibre dels alumnes.
-          Audio CD.
-          Pictogrames.
-          Musicograma.
-          Pissara.
-          Instrumentació d’orff.
-          Metrònom.








ÀREA O ÀREES DE CONEIXEMENT: Educació Artística, Música


COMPETÈNCIES BÀSIQUES


-         Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
-         Competències artística i cultural.
-         Tractament de la informació i competència digital.
-         Competència matemàtica
-         Competència d’aprendre a aprendre.
-         Competència d’autonomia i iniciativa personal.
-         Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
-         Competència social i ciutadana






COMPETÈNCIES PRÒPIES DE L’ÀREA
-          Comprensió artística: conèixer i cantar el repertori de cançons de la unitat.
Identificar el llenguatge musical i entendre els seus missatges.
Conèixer alguns dels elements bàsics de l’escriptura musical: pulsació, mètrica binària.
-          Expressió artística: cantar, individualment i col·lectivament, amb un treball adequat de veu i cos. Coneixement adquirit: interpretar ritmes i melodies. Utilitzar l’escolta com a mitjà de construcció del seu pensament musical.
-          Actitud davant del fet artístic: valorar l’expressió corporal i la dansa com a vehicle de comunicació i manifestació d’afectivitat. Valorar la participació pròpia i aliena i la consciència del treball en grup en la realització de les activitats musicals.







OBJECTIUS
-          Acompanyar les cançons Napoleó i Amb els esclops, amb un suport rítmic basat en la pulsació.
-          Relacionar les diferents durades en pulsació amb els valors de blanca i negra.
-          Experimentar i distingir diferents tempi a través d’audicions d’obres significatives.
-          Posar  atenció a les indicacions del director o la directora agafar el to, el gest d’entrada, el tempo, la pulsació i el final.
-          Identificar i aplicar diferents tempi (lent, andante i ràpid) en les interpretacions musicals.
-          Escriure la pulsació sincronitzant-la amb l’escolta dels temes de l’audició.
-          Relacionar cada un dels temes escoltats de l’audició amb el seu tempo.
-          Executar i coordinar els moviments propis de la dansa Eram sam sam.

CONTINGUTS

-          Durada: de sons curts i llargs a la blanca i la negra.
-          Tempo: lent, andante i ràpid.
-          Signes de dinàmica: piano, mezzoforte, forte.
-          Figures rítmiques: la blanca i la negra.
-          Mètrica binaria, pulsació de dos en dos.
-          Carnaval dels animals. Ocells,Marxa reial del lleó. L’elefant. El cucut al bosc. De Camille Saint-Saens.
CONTINGUTS DE CONNEXIÓ AMB ALTRES ÀREES

- Educació per a la pau: importància de respectar els altres.
- Educació per la convivència: importància de tenir amics i de gaudir amb ells del que ens agrada


  SITUACIÓ DE TREBALL
Agrupaments:
Individual, petit grup,gran grup.
Recursos humans:
Mestra de música.
Metodologia:
El procés didàctic està orientat sempre cap a la recerca d'aprenentatges significatius.
Utilitzem una metodologia participativa i activa, els alumnes treballen en equip per fomentar el companyerisme i la cooperació. Atén a la diversitat ja que reforça als alumnes per poder assolir els objectius generals. És important que s'adapti a les característiques de l'alumnat, és una metodologia flexible que permet ajustar les propostes al ritme de l'alumne, per donar així resposta a les diferents conductes i capacitats de l'alumnat. És lúdica i creativa perquè amb les activitats  aconsegueixen els objectius proposats.

Organitzar els alumnes en funció de les dificultats detectades i assignar a cadascun un o dos alumnes que han fet bé la tasca per ajudar-los (o promoure que ells mateixos s’autoorganit-zin), en el marc d’un aprenentatge cooperatiu i entre iguals.


            ACTIVITATS:  


  •  TAC : no tenim aula d’informàtica i els alumnes com activitat tenien que porta informació sobre les característiques de la flauta travessera, piano, clarinet i contrabaix treballats a l’audició.
  • Atenció a la diversitat : treball cooperatiu. utilitzarem fitxes de reforç i ampliació amb les figures rítmiques. El musicograma reforça el treball de l'audició. els pictogrames també atenen a la diversitat amb el treball rítmic.
    En cada UD s’inclou un apartat dedicat a l’atenció a la diversitat on queda palesa la importància que concedim a aquesta realitat i la resposta educativa que proposem.

             PROCEDIMENT D’AVALUACIÓ 
            L'avaluació serà en tres moments diferents i complementaris:
            A l'inici de la unitat (avaluació inicial): depenent de les característiques musicals de l'alumne.
            Durant el desenvolupament de la unitat didàctica (avaluació contínua): a través de les diferents activitats que realitzen cada dia.
            En acabar la unitat didàctica (avaluació sumativa o final): l’ audició com a resultat final en l’avaluació.



            CRITERIS D’AVALUACIÓ.
            
1.      Cantar, memoritzar i acompanyar les cançons Napoleo i Amb els esclops amb un suport rítmic basat en la pulsació.
2.      Marcar la pulsació i mantenir la regularitat.
3.      Acompanyar les cançons Napoleo i Amb els esclops amb un suport rítmic basat en la mètrica binària.
4.      Sincronitzà la pulsació amb mètrica binària.
5.      Reconèixer elements musicals en les audicions: mètrica binària i diferents dinàmiques, tempo.
6.      Cantar la cançó-joc Amb els esclops i marca la pulsació a diferents tempos lent, andante i ràpid.
7.      Participar en la interpretació de les cançons.
8.      Recitar amb moviment la mètrica binària.
CRITERIS D'AVALUACIÓ MÍNIMS.
2.      Marcar la pulsació i mantenir la regularitat.
4.      Sincronitzà la pulsació amb mètrica binària.
6.      Cantar la cançó-joc Amb els esclops i marca la pulsació a diferents tempos lent, andante i ràpid.
7.      Participar en la interpretació de les cançonsACTIVITATS D’AVALUACIÓ:
 3º SESSIÓ 11, 4º SESSIÓ 15, 5º SESSIÓ 18.



          
           OBSERVACIONS :  
REFLEXIÓ SOBRE EL PROCÉS

 Els alumnes han realitzat correctament les activitats, l’activitat de l’audició ha costat més per el diferents timbre dels instruments alguns nens distingien els sons però no el nom del instrument però el meu objectiu era  diferencià els tempos i marca la pulsació.


 
PAUTA D’ANÀLISI D’UNA UNITAT DE PROGRAMACIÓ PROPOSTES MILLORA
Justificació de la UP
  la programació parteix dels aprenentatges dels alumnes, treballan la cooperació i la diversitat.
Contribució de la UP a l’assolimentde les Cb
Com es planteja el tractament de la informació i la competència digital?
No espoden realitzar activitas per la manca de recursos informàtics.
Objectius d’aprenentatge

Estan ben formulats. Són concrets. Descriuen conductes observables lligades
als criteris d’avaluació.
Continguts La selecció de continguts és coherent amb la proposta d’objectius.
Ajuden a assolir els objectius previstos. Faciliten els aprenentatge esperats.
Situacions i estratègies d’ensenyament i aprenentatge
La previsió d’activitats és adequada per a l’assoliment dels objectius previstos
Recursos didàctics
S’utilitzen recursos específics de l’àrea.
Criteris d’avaluació
Presenten diferents graus de complexitat d’acord amb la gradació d’objectius?
Activitats d’avaluació
Són coherents amb les activitats d’ensenyament-aprenentatge
Temporització
Les activitats previstes s’ajusten al temps disponible
Reflexió de la pràctica

Es contemplen processos de modificació per aconseguir la millora dels resultats
Recursos didàctics
S’utilitzen recursos variats i  específics de l’àrea.

Criteris d’avaluació
Són de tipus competencial i coherents amb els objectius establerts

Activitats d’avaluació
Són coherents amb les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
Temporització
Les activitats previstes s’ajusten al temps
Reflexió de la pràctica
Es realitzà com fer la valoració de la UP a partir dels resultats de l’alumnat?

1 comentario:

  1. Presentes una unitat didàctica que contempla els elements bàsics de planificació però cal dir que la metodologia s'explica globalment i per tant, no es presenten dinàmiques concretes per a treballar els continguts que s'especifiquen. L'anàlisi també és molt general i no es veu els graus de dificultat cognitiva que es requereixen als criteris d'avaluació i a les activitats per atendre la diversitat de la classe.

    ResponderEliminar